Brand 12 oktober 2016

Directeur Concordia kijkt jaar na brand terug, geplaatst op donderdag 12 oktober 2017

Meppel - ‘Het is een hectisch jaar. Het is een vervelend jaar. Het is een heftig jaar voor alle medewerkers.’ Algemeen directeur Geert Gritter van Concordia kijkt precies een jaar na de verwoestende brand terug.
In de nacht van 12 oktober 2016 brandde de opslag van het bouwbedrijf volledig af.
In juni is begonnen met de bouw van een nieuw magazijn, waar ook de winkel inkomt. ‘Er lag voor de brand al een plan voor een uitbreiding klaar’, zegt de directeur. ‘We zouden van 4400 vierkante meter naar 6000 gaan.’ Nu komt er een magazijn van 7500 vierkante meter. Ingepland staat dat over vier weken het magazijn al gevuld kan worden en over vier maanden moet alles af zijn. ‘We lopen precies op schema. Week voor week.’

Benauwdste dag
Rond twee uur ’s nachts op de bewuste woensdag in oktober vorig jaar krijgt Geert Gritter een telefoontje. Vanuit zijn huis in Nieuweroord snelt hij naar zijn bedrijf toe. ‘Toen ik aan kwam rijden sloegen de vlammen al acht meter boven het pand uit. De kans was heel groot dat het vuur over zou slaan naar de showroom.’ Het magazijn zat toen nog vast aan de showroom en verkoopkantoren met een luchtbrug. ‘Het moment dat ik de vlammen naar de showroom zag gaan, was mijn benauwdste moment in dertig jaar. Alles waar je dertig jaar aan hebt gewerkt zie je wegbranden.’ De showroom blijft uiteindelijk bespaard. ‘Dat heeft de brandweer fantastisch gedaan.’
‘Het was een heel emotionele dag. Medewerkers vallen je in de armen. Ik zei toen al tegen ze “het is maar een gebouw en het wordt mooier dan het is geweest”.’ Diezelfde ochtend komt Geert Gritter met een crisisteam samen. Er moest op zoek worden gegaan naar ruimte. Ruimte voor vrachtwagens, want die konden nergens meer terecht. Ruimte voor opslag. De algemeen directeur zat zelf ook zonder kantoor. Zijn kantoor zat boven het magazijn en is dus ook in vlammen opgegaan.

Snert
Iedereen helpt de eerste dagen na de brand mee: de werknemers, de buren van Concordia, de leveranciers, maar ook de horeca in Meppel. Gritter: ‘De dag erna kregen we snert geleverd van Jaap de Boer. De medewerkers die normaal bij ons de telefoon beantwoorden, smeerden nu een broodje.’ Maar de hulp gaat verder dan een lunchpakket. De leveranciers wisten binnen een week al het afgebrande materiaal aan te leveren. ‘Normaal gesproken is dat onmogelijk, maar de leveranciers zeiden dat ze desnoods in de nacht nog door wilden rijden voor ons. Het geeft je een warm gevoel. Blijkbaar heb je toch krediet opgebouwd bij je klanten.’ Dat merkt hij ook in de zoektocht naar een tijdelijke huisvesting. In de hele buurt heeft Concordia momenteel stalplaatsen. Op het terrein van Joontjes mogen de vrachtwagens ’s nachts staan, in hallen van Agrifirm staat opslag, terwijl de opslag van keukens in een leeg pand van Harry Talen staat, evenals het kantoor van Geert Gritter. ‘Ik belde Harry op om te vragen of we tijdelijk het pand konden huren. Hij antwoordde dat ik de sleutels kon ophalen.’ Binnen een week na de brand ging het bouwcenter alweer open en binnen veertien dagen was het weer voor 90 procent operatief.
Hoe blij de directeur ook is dat hij zo snel aan de slag kon gaan op zijn tijdelijke werkplek, het blijft volgens hem ‘een wereld van verschil’. ‘Het is alsof je in een ivoren toren zit. Ik vind het maar helemaal niets.’ Daar moet op aangemerkt worden dat Geert Gritter het liefst helemaal niet achter zijn bureau zit. Elke week gaat hij even langs bij de acht andere vestigingen. ‘Ik wil kijken hoe het gaat. Ik vraag altijd of ik ergens moet bijspringen om zo eventuele problemen te verlichten. Sommigen noemen mij ouderwets, maar ik wil de mensen graag ik persoonlijk even spreken en zien.’ En als het enigszins kan helpt hij ook mee op de werkvloer. ‘We zijn een mensenbedrijf, een zogeheten platte organisatie. We hebben twee lagen: de directie en de werkvloer.’

Hoogtepunt
Elke vijf jaar is er een groot bedrijfsuitje. ‘Dit jaar zijn we met zijn allen een paar dagen naar Ameland gegaan. Dat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen jaar. We hadden daar een mooie beachparty met mooi weer. Het was één groot feest.’ Een hoogtepunt van het afgelopen jaar in Meppel heeft hij zeker niet. ‘Dit is niet een jaar dat ik graag overdoe. Nooit meer. Het was heel heftig! Je moet van alles doen naast de normale bedrijfsvoering. Je moet heel veel extra’s regelen.’
Ondanks de flinke tegenslag gaat het wel goed met het bedrijf. ‘Het gaat boven verwachting goed. De klanten zijn bij ons gebleven en normaal gesproken is het ook een positief jaar. De conjunctuur zit mee, het gaat goed met de handel en iedereen is aan het bouwen of aan het verhuizen.’ Dat is nu juist niet de tijd die Geert Gritter het leukst vindt om directeur te zijn. ‘Als het crisis is, is er meer uitdaging. Ik heb drie keer een crisis meegemaakt, de laatste was in 2008. We zagen de omzet met 40 procent dalen. Directeur zijn is goed te doen als het goed gaat, maar in een crisis moet je meer een schipper zijn. Dat kunnen we ook goed bij Concordia. Tijdens crisistijd wil ik investeren in de mensen. Ik ben van de anti-cyclus. Dan zijn we sterker als we eruit komen.’
Toen Geert Gritter in 1984 bij het bedrijf kwam werken, werkten er nog maar 25 man. ‘De houding was destijds: iedereen mag er werken als het maar niet te veel geld kost.’ In 1998 werd hij de algemeen directeur. Sindsdien doet hij het anders ten aanzien van de medewerkers: ‘Ik wil kwalitatief goede mensen op een plek hebben. En daar wil ik best meer voor betalen.’ Ondertussen werken er al 200 werknemers. ‘Ze zijn allemaal supergemotiveerd om verder te gaan. Ik ben heel trots op mijn personeel. Als het niet zo was, dan was het mijn eigen fout. Ik heb ze zelf aangenomen.’

Nieuwbouw
Nu is het nieuwe magazijn nog leeg en hol. Klanten van Concordia zijn er druk aan het werk. ‘We vroegen aan onze klanten of ze interesse hadden om er aan mee te bouwen. Wij wilden wat teruggeven aan de klanten. We vragen wel veel van ze. Er moet veel gebeuren en ze moesten ook doorwerken in de bouwvak. Uit de klanten die mee wilden werkten hebben we uiteindelijk moeten loten.’
Terwijl buiten de parkeerplaats wordt aangelegd, zijn ze binnen druk bezig om het magazijn op te zetten. Op het beton dat twee weken geleden is gestort staan de stellingen al bijna helemaal klaar. Behalve het magazijn komt ook de winkel in het pand. De balie - gemaakt van hout dat Concordia zelf verkoopt - staat er al, precies in het midden van wat de winkel gaat worden. Het plafond hangt vol met ledbalken. ‘Toen ik hier een keer langsreed en voor het eerst de lichten weer zag branden, dacht ik “yes, daar gaan we weer”. Het moment komt steeds dichterbij en we kijken er met zijn allen naar uit. Het is op dit moment versnipperd werken met die verschillende onderkomens. We doen nu zaken op een postzegel in plaats van op een enveloppe.’

Bron: Meppeler Courant

23-6-2017

5-12-2016
Wij zijn weer volop in bedrijf en werken hard aan de plannen voor de nieuwbouw van een groot afhaalmagazijn  van 7500 m2

24-10-2016
Bouwcenter Concordia Meppel is na de enorme brand van afgelopen week weer volop in bedrijf. We hebben een tijdelijk magazijn gevonden op ons eigen terrein en we zijn weer volledig bevoorraad. Het is af en toe nog improviseren, maar een week na de brand kunnen we toch zeggen: We zijn er weer!
Dit had nooit gekund als we niet van alle kanten steun hadden gehad. We hebben ervaren hoe onze relaties ons bedrijf een warm hart toedraagt en daarom willen we iedereen bedanken die van zich heeft laten horen en zich heeft ingezet.
Daarom dank aan:

  • Alle brandweerlieden die het gelukt is zoveel van ons bedrijf te behouden en het vuur meester te worden. We hebben grote bewondering voor jullie werk en jullie efficiency.
  • De gemeente Meppel, die alles soepel en vlot liet verlopen.
  • De buren, omwonenden en anderen die zonder vragen ons voorzagen van koffie, thee en broodjes na een lange, lange nacht vol zorgen.
  • Onze klanten, die zonder uitzondering begrip toonden voor de situatie en met geduld op een latere levering wachtten.
  • De leveranciers die de afgelopen dagen dag en nacht geleverd hebben om ons magazijn weer te bevoorraden.
  • Alle medewerkers van Bouwcenter Concordia die, vrije dag of niet, allemaal kwamen om hun hulp aan te bieden.

Natuurlijk zijn we er nog niet, maar de opbouw is begonnen. Wij zijn weer geopend en hebben alle vertrouwen in de toekomst van Bouwcenter Concordia.
Directie en medewerkers, Bouwcenter Concordia

Wij gaan het redden om as maandag 17 oktober weer geopend te zijn met ons afhaalmagazijn en bouwshop in #meppel
Mooi om te zien dat klanten spontaan langs komen om onze manschappen te voorzien van broodjes een biertje en heerlijk ijs. Veel dank aan #hettebouw en bb #Vonk

Vanaf as maandagmorgen 7.00 uur zijn we in Meppel weer open voor het afhalen van hout en bouwmaterialen .
We hebben de ingang verplaats naar achteren naar ons tijdelijk magazijn .
De bouwshop staat inmiddels ,nog wel een beetje inrichten ,maar de meeste materialen staan weer op hun plek .
Het zal nog een beetje improviseren zijn, maar jullie zijn weer van harte welkom
?

De hoofdvestiging van Bouwcenter Concordia in Meppel is in de nacht van 11 op 12 oktober getroffen door een grote brand.

De bouwshop en het afhaalmagazijn is volledig afgebrand .

De verkoopkantoren en de showroom van Concordia keuken&bad en Primo keukens zijn net als de keuken en sanitair magazijnen gespaard gebleven
Onze vrachtwagens hebben gelukkig geen noemenswaardige schade opgelopen en de leveringen vinden vanuit onze andere vestigingen plaats.
Voor het afhalen van hout en -bouwmaterialen zijn Bouwcenter Steenwijk en Hoogeveen de dichts bij zijnde vestigingen

Aankomend weekend word er door alle medewerkers doorgewerkt om vanaf as maandag weer operationeel te zijn in Meppel.





Naar boven